VÆRDIGRUNDLAG

Faxe Friskole bygger på det Grundtvig-Koldske skoleideal, hvor livsoplysning, fællesskab og personlig dannelse går hånd i hånd. Vi tror på, at børn lærer bedst i trygge rammer med nærværende voksne – og i et fællesskab, hvor både faglighed, kreativitet og livsglæde får plads.

Vi er en projektbaseret læringsskole, hvor børn lærer gennem virkelighedsnære, meningsfulde og tværfaglige forløb – med plads til nysgerrighed, samarbejde og egen skaberkraft.

Nærvær og små fællesskaber

Vi ønsker en skole, hvor alle bliver set, mødt og hørt – og hvor relationerne mellem børn og voksne er tætte og betydningsfulde. Små klasser giver plads til tryghed, fordybelse og stærke bånd. Vi ønsker at ser fællesskabet som forpligtende og tror på, at trivsel er et fælles ansvar – mellem skole, børn og forældre.

LÆRING MED LIV OG MENING

Vi ønsker at undervisningen hos os er levende, nysgerrighedsdrevet og sanselig. Som projektbaseret læringsskole arbejder vi med temaer og virkelighedsnære opgaver, hvor børnene undersøger, skaber og formidler viden i praksis. Vi bruger leg, bevægelse, natur og kreative udtryksformer som aktive læringsrum – og vi prioriterer både faglig fordybelse og praktisk erfaring. Vi lægger vægt på tidlig sprogindlæring, bevægelse, kreativitet og IT – og tror på, at børn lærer bedst, når de kan mærke sig selv i det, de lærer.

FÆLLESSKAB PÅ TVÆRS AF ALDER

Vi tror på, at børn vokser af at spejle sig i hinanden. Derfor arbejder vi med aldersintegrerede fællesskaber, hvor ældre og yngre børn lærer sammen, hjælper hinanden og udvikler empati og ansvar. Det skaber både faglig og social styrke – og bidrager til et skoleliv præget af respekt og sammenhold.

FORÆLDRESKAB OG MEDEJERSKAB

Når man melder sit barn ind på Faxe Friskole, bliver man del af et fællesskab. Vi ønsker forældre, der engagerer sig og bidrager – ikke kun ved skolens arrangementer, men i hverdagen. Samarbejdet mellem skole, hjem og SFO er fundamentet for det hele barn – og for en kultur, vi løfter sammen.

TRYGHED, TRIVSEL OG LIVSMOD

Et barn, der trives, lærer bedre. Vi ønsker at arbejder aktivt med trivsel, omsorg og tillid – og med en anerkendende pædagogik, der ser og rummer det enkelte barn. Vi skaber plads til forskellighed og til at udvikle sig i eget tempo. Målet er at ruste børn til at blive hele mennesker, med livsglæde, selvværd og mod på livet.

MÅL

Vi ønsker at give vores elever de bedste forudsætninger for at skabe et godt fundament for deres udvikling og fremtidige uddannelse.
Derfor ønsker vi ikke at fokusere på karakterer, men vi fokuser på hvert barn livsglæde og derved tror vi på at hvert barn kan yde sit bedste.