VEDTÆGTER FOR FAXE FRISKOLE
§1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Skolens navn er “Faxe Friskole”.
Stk. 2. Skolen er en selvejende institution med hjemsted i Faxe Kommune, underlagt de til enhver tid gældende love og regler for frie grundskoler i Danmark.
§2. Formål
Stk. 1. Skolen har til formål at drive en Grundtvig-Koldsk friskole i overensstemmelse med friskolelovens § 1 og § 1, stk. 2.
Stk. 2. Skolen skal give eleverne en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og som samtidig bygger på det Grundtvig-Koldske livs- og menneskesyn med vægt på livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.
Stk. 3. Skolen skal fremme frihed, ansvar, ligeværd og forpligtende fællesskab og være et sted, hvor barnet oplever tryghed, tillid og medbestemmelse.
§3. Skolens værdigrundlag
Stk. 1. Skolen bygger på den Grundtvig-Koldske tradition
Faxe Friskole bygger på det Grundtvig-Koldske skoletradition, hvor livsoplysning, fællesskab og personlig dannelse går hånd i hånd. Vi tror på, at børn lærer bedst i trygge rammer med nærværende voksne – og i et fællesskab, hvor både faglighed, kreativitet og livsglæde får plads.
Vi er en projektbaseret læringsskole, hvor børn lærer gennem virkelighedsnære, meningsfulde og tværfaglige forløb – med plads til nysgerrighed, samarbejde og egen skaberkraft.
1. Nærvær og små fællesskaber
Vi ønsker en skole, hvor alle bliver set, mødt og hørt – og hvor relationerne mellem børn og voksne er tætte og betydningsfulde. Små klasser giver plads til tryghed, fordybelse og stærke bånd. Vi ønsker at ser fællesskabet som forpligtende og tror på, at trivsel er et fælles ansvar – mellem skole, børn og forældre.
2. Læring med liv og mening
Vi ønsker at undervisningen hos os er levende, nysgerrighedsdrevet og sanselig. Som projektbaseret læringsskole arbejder vi med temaer og virkelighedsnære opgaver, hvor børnene undersøger, skaber og formidler viden i praksis. Vi bruger leg, bevægelse, natur og kreative udtryksformer som aktive læringsrum – og vi prioriterer både faglig fordybelse og praktisk erfaring. Vi lægger vægt på tidlig sprogindlæring, bevægelse, kreativitet og IT – og tror på, at børn lærer bedst, når de kan mærke sig selv i det, de lærer.
3. Fællesskab på tværs af alder
Vi tror på, at børn vokser af at spejle sig i hinanden. Derfor arbejder vi med aldersintegrerede fællesskaber, hvor ældre og yngre børn lærer sammen, hjælper hinanden og udvikler empati og ansvar. Det skaber både faglig og social styrke – og bidrager til et skoleliv præget af respekt og sammenhold.
4. Forældreskab og medejerskab
Når man melder sit barn ind på Faxe Friskole, bliver man del af et fællesskab. Vi ønsker forældre, der engagerer sig og bidrager – ikke kun ved skolens arrangementer, men i hverdagen. Samarbejdet mellem skole, hjem og SFO er fundamentet for det hele barn – og for en kultur, vi løfter sammen.
5. Tryghed, trivsel og livsmod
Et barn, der trives, lærer bedre. Vi ønsker at arbejde aktivt med trivsel, omsorg og tillid – og med en anerkendende pædagogik, der ser og rummer det enkelte barn. Vi skaber plads til forskellighed og til at udvikle sig i eget tempo. Målet er at ruste børn til at blive hele mennesker, med livsglæde, selvværd og mod på livet.
6. Mål
Vi ønsker at give vores elever de bedste forudsætninger for at skabe et godt fundament for deres udvikling og fremtidige uddannelse.
Derfor ønsker vi ikke at fokusere på karakterer, men vi fokuser på hvert barns livsglæde og derved tror vi på at hvert barn kan yde sit bedste.
Stk. 2. Skolen skal være uafhængig af politiske og religiøse bevægelser.
§4. Skolens drift
Stk. 1. Skolens drift finansieres gennem statstilskud, forældrebetaling og eventuelle private bidrag.
Stk. 2. Et eventuelt overskud tilfalder skolen og skal anvendes i overensstemmelse med formålet.
Stk. 3. Skolen må ikke give økonomisk udbytte til nogen form for ejerkreds.
§5. Forældrekreds og generalforsamling
Stk. 1. Forældrekredsen består af forældrene til skolens elever. Forældrekredsen er skolens øverste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.
Stk. 3. Dagsorden skal som minimum indeholde:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Regnskabsaflæggelse
- Behandling af indkomne forslag
- Valg til bestyrelsen
- Valg af revisor
- Eventuelt
Stk. 4. Generalforsamlingen træffer beslutninger med simpelt flertal.
§6. Bestyrelsen
Stk. 1. Skolens bestyrelse består af mindst 4 og højst 7 medlemmer, valgt af og blandt forældrekredsen. Valg gælder for 2 år ad gangen.
Stk. 2. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for skolens økonomi og virksomhed og ansætter og afskediger skolelederen.
Stk. 3. Bestyrelsen fastsætter sin forretningsorden og fører referat over sine beslutninger.
Stk. 4. Medarbejdere og ledelse kan deltage som observatører uden stemmeret.
§7. Skoleleder og daglig ledelse
Stk. 1. Skolelederen har det pædagogiske ansvar og leder skolens daglige virksomhed i samarbejde med det øvrige personale og under ansvar over for bestyrelsen.
Stk. 2. Skolelederen deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret.
§8. Regnskab og revision
Stk. 1. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Stk. 2. Regnskabet revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor og godkendes af bestyrelsen samt forelægges generalforsamlingen til orientering.
Stk. 3. Regnskabet og ledelseserklæring indsendes til Undervisningsministeriet efter gældende regler.
§9. Tegningsret og hæftelse
Stk. 1. Skolen tegnes af bestyrelsens formand og skolelederen i forening.
Stk. 2. Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke personligt for skolens forpligtelser.
§10. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Ændringer i vedtægterne kræver 2/3 flertal på generalforsamlingen.
Stk. 2. Vedtægtsændringer skal godkendes af Undervisningsministeriet, jf. gældende lovgivning.
§11. Nedlæggelse
Stk. 1. Beslutning om skolens nedlæggelse træffes på to på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 4 ugers mellemrum, og kræver 3/4 flertal.
Stk. 2. Eventuelle midler ved nedlæggelse skal anvendes i overensstemmelse med skolens formål eller overdrages til en anden fri skole med tilsvarende værdigrundlag.
